luni, 7 iunie 2010

Micile genii din Hunedoara


Există în judeţul Hunedoara o categorie de copii pentru care învăţătura, repetiţiile şi antrenamentul le ocupă aproape totată copilăria. Îi vedem zilnic, printre micuţii care se zbenguie dar nu ştim că ei sunt, „genialii” Ei sunt copii deosebiţi, care fac tot ce fac ceilalţi şi încă ceva în plus: cântă dumnezeieşte şi câştigă concursuri importante, au o isteţime ieşită din comun şi obţin premii la toate olimpiadele la care participă, le place în mod special şcoala şi iau note de zece fără niciun efort. Dorothea şi Elisabeta Liţa sunt două astfel de exemple. Surorile de opt şi nouă ani au deja în palmares nenumărate premii la concursuri internaţionale de muzică. Dorothea cântă la violoncel, iar Elisabeta este violonistă.
Micuţele artiste
Deşi au cucerit mulţi spectatori şi au cântat chiar şi pe scena Ateneului Român, fetiţele sunt foarte timide. Bunica lor le laudă spunând că sunt nişte copii cuminţi: „Ele şi cei doi frăţiori ai lor sunt cei mai buni prieteni. Se joacă ore în şir cu animăluţele de pluş şi nu le prea auzi gura. Rar când se mai ceartă sau fac prostii”. Chiar dacă le place joaca la fel ca oricărui copil, fetele nu fac nazuri când trebuie să renunţe la jucării pentru a lua în braţe instrumentul muzical şi a exersa. „Înainte de concursuri trebuie să studiem foarte mult. Stăm multe ore la Şcoala de Muzică. Câteodată mi se pare că ar fi mai bine să fiu acasă şi să mă joc dar pe urmă îmi amintesc că vreau să realizez ceva şi merg mai departe” povesteşte cu maturitate Elisabeta, violonista de numai 9 ani. Pentru sora ei, cel mai greu este să facă faţă emoţiilor de la concursuri: „Tot timpul mă pierd. Am emoţii. Niciodată nu mă uit în sală că numai aşa pot cânta” mărturiseşte Dorothea.
Ştrengarul cu sensibilitate de scriitor
Bogdan Damian este un puşti cu zâmbet de ştrengar, dar cu o sensibilitate rar întâlnită. Este în clasa a V-a şi a reuşit performanţa de a obţine menţiune la faza naţională a Olimpiadei de Limba Română şi un premiu special pentru naturaleţe şi sensibilitate. El i-a impresionat pe profesorii care i-au corectat lucrarea cu o compunere în care îşi imagina un dialog între primăvară şi salcâmi. Când nu are treburi serioase: să înveţe sau să se pregătească pentru vreun concurs, lui Bogdan îi plac fotbalul şi jocurile pe calculator: „Îmi place foarte mult să mă joc pe calculator, dar am program. Nu mă lasă tati să mă joc prea mult. Acum am noroc că e vreme frumoasă şi pot ieşi afară la fotbal” spune puştiul. În ciuda interdicţiei, Bogdan afirmă că prietenii lui cei mai buni sunt părinţii. 



Domnişoara care vrea să fie copil
Monica Pop are 15 ani. Dacă majoritatea fetelor de vârsta ei se încăpăţânează să se considere domnişoare, Monica vrea să rămână cât mai mult timp copil: „Vreau să rămân copil. Aşa e cel mai bine. În copilărie vezi frumosul din viaţă, nu ai probleme… Cum să nu vrei să rămâi aşa?” este de părere fata. Monica poate fi considerată copilul model: are numai note de 10, este foarte talentată şi de curând a obţinut locul 2 la un concurs naţional de poezie. Citeşte mult, vorbeşte frumos, fără să îşi piardă firul ideii, mai ceva ca o absolventă de Litere şi are un zâmbet molipsitor. Este o fire optimistă şi are planuri mari pentru viitor: „Eu îmi văd un viitor strălucitor. Vreau să mă mut într-un oraş mare şi să fac lucruri interesante, să cunosc oameni deosebiţi. Să am deschidere şi libertate, să evoluez. Cred că o să devin medic nutriţionist şi mi-aş dori să am şi o emisiune legată de ideea de viaţă sănătoasă” îşi divulgă Monica visurile.
 
Doriana Matei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu