miercuri, 24 februarie 2010
Manipularea împotriva reorganizării învăţământului
Reorganizarea învăţământului prin comasarea şcolilor ar trebui să fie un fenomen natural Ca de obicei în România orice lucru firesc se transformă într-un scandal politic. Cifrele statistice privind natalitatea în România sunt cel mai puternic argument pentru reducerea numărului de şcoli, clase sau cadre didactice. Dacă în perioada 1985 -1989 în România se năşteau în medie 360.000 de copii pe an am ajuns în ultimii cinci ani la o medie de sub 220.000 de nou născuţi pe an. În aceste condiţi este mai mult decât evident că şcolile, dimensionate pentru educarea „decreţeilor”, sunt la ora actuală mult prea „încăpătoare” pntru numărul tot mai mic de elevi. În ultimii 20 de ani, în loc să încurajeze o concurenă reală între şcoli, pe principiul competitivtăţii şi performanţei educaţionale, autorităţile nu a făcut decât să „proptească” un sistem şchiop aservit în quasi totalitate factorului politic. Toţi dirctori de şcoli erau numiţi din rândurile cadrelor de nădejde ale partidulu aflat la putere. La rândul lor, aceştia în loc să se ocupe de actul educaţional se repezeau să-şi angajeze prin şcoală prietenii, rudele sau să-şi îndeplinească alte obligaţi personale ori de partid. În aceste condiţii reforma nu era posibilă, directorii „de partid” ne putând fi mişcaţi din scaune. S-a ajuns astfel în situaţia actuală când învăţământul din România este blocat de un sistem stufos, mult prea costisitor şi ineficient. Exponenţii acestui sistem aberant luptă în continuoare să-l ţină în viaţă, pobabil până vom ajunge în situaţia în care vom avea un profesor la fiecare elev. Din aplicarea reformei este normal că vor pierde directorii şcolilor ce urmează să fie comasate, care nu vor mai încasa sporuri de conducere, nu vor mai împărţii comisioane pntru diverse lucrări cu firmele clientelei de partid. De aici îndârjirea directorilor şi a tuturor celor angajaţ de ei pe criterii clentelare de a se opune reformei. Nu băd ce pierde un elev din Haţeg, de exemplu dacă şcoala în care învaţă, şi va învăţa în continuoare va fi, din punct de vedere administrativ, în subordinea liceului. Asta înseamnă că nu va mai avea director, setretar, administrator. Dar asta înseamnă că primarul din Haţeg nu va mai avea un fin, nepot, coleg de partid pe un scaun de director. Şi asta este de neconceput pentru mulţi dintre primarii judeţului.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu