miercuri, 3 martie 2010

Compania de Turism Hunedoara, o afacere cu principii dubioase


Argumentele cu care justifică preşedintele Mircea Ioan Moloţ înfiinţarea Companiei de turism a Consiliului Judeţean ofensează operatorii de turism din Hunedoara şi provoacă derută în mediul de afaceri care lucrează pe principii economice. Din declaraţiile preşedintelui reiese că firma de turism ca CJ Hunedoara funcţionează după alte reguli decât cele ale economiei de piaţă, chiar dacă ea a fost înregistrată ca o societate comercială pe acţiuni.

În interviul preşedintelui Mircea Moloţ, publicat în rezista Companiei de turism Hunedoara, firmă înfiinţată de Consiliul Judeţean şi finanţată cu bani publici, se precizează că: „Am înfiinţat
Compania de turism Hunedoara dintr-o necesitate evidentă. Agenţiile de turism din judeţ, care lucrează pe principii economice, nu au cum să vândă pachete în judeţ”. Dacă cei care lucrează
pe principii economice nu pot vinde pachete de turism în judeţ, să înţelegem că agenţia de turism (pentru că, practic, despre o agenţie este vorba) a Consiliului judeţean lucrează pe alte principii
decât cele economice. Câţiva operatori de turism s-au încumetat să caute o noimă în vorbele preşedintelui Mircea Ioan Moloţ

Aberant şi jignitor
Nicolae Rad lucrează de peste 20 de ani în turism. În tot acest timp, Rad nu ştie să fi citit o declaraţie la fel de halucinantă şi jignitoare ca cea făcută de şeful Consiliului Judeţean Hunedoara.
„Declaraţia preşedintelui Mircea Moloţ din revista de turism care apare sub egida Companiei de Turism SA a Consiliului Judeţean în care preşedintele justifică necesitatea înfiinţării Companiei este aberantă şi jignitoare la adresa tuturor operatorilor de turism din judeţ şi în primul rând la
adresa agenţiilor de care domnul Moloţ le consideră neputincioase în a promova potenţialul turistic al judeţului prin produse turistice proprii. Această motivaţie este ambiguă deoarece nu se înţelege explicit motivul pentru care nu pot agenţiile de turism să promoveze pachete în judeţ. De fapt, ar trebui să ne întrebăm ale cui sunt aceste pachete? Pentru că ponderea într-un pachet turistic o deţine locaţia şi serviciile aferente. În al doilea rând, „piedica” invocată de domnul
preşedinte (cum că agenţiile şi operatorii de turism funcţionează pe principii economice şi că asta ar fi o „frână”) naşte următoarea întrebare: Compania de Turism, o societate pe acţiuni cu un
buget alcătuit în proporţie de 90 la sută din banii contribuabilului, pe ce principii funcţionează? Să înţelegem că ea va lansa pachete de turism subvenţionate cu bani de la Consiliul Judeţean? Dacă se va întâmpla acest lucru cine vor fi beneficiarii şi cine va avea de pierdut? Ei bine, răspunsul vine oarecum natural: beneficiari vor fi anumiţi proprietari de locaţii turistice,
aleşi după bunul plac al celui care face subvenţia. Perdanţii: agenţiile de turism care nu vor putea vinde produsele turistice proprii la concurenţă cu produsele subvenţionate, scoase pe piaţă
de Compania de Turism a Consiliului Judeţean. De asemenea, vor avea de pierdut toţii proprietarii de locaţii care nu intră în atenţia „ochiului selectiv”. S-ar putea să greşesc – şi m-aş bucura să se întâmple asta – dar atâta vreme cât onor Consiliul Judeţean nu va răspunde explicit în faţa tuturor operatorilor de turism din judeţ care este concret obiectul de activitate al Companiei, avem dreptul să credem că această societate comercială este un instrument în mâna unui grup de proprietari potenţaţi de baze turistice, instrument prin care ei îşi vor pune afacerea în valoare”, declară Nicolae Rad, directorul Agenţiei Coralia.

Publicitate gratuită
pe bani publici

Revista în care sunt jigniţi operatorii de turism hunedoreni a ieşit pe piaţă înainte ca firma care o editează să aibă bugetul aprobat. „Că ceva este necurat în legătură cu scopul şi obiectul de activitate al acestei Companii de Turism ne arată şi faptul că această firmă a început să cheltuiască bani publici pentru editarea unei reviste înainte ca bugetul Companiei să fi fost aprobat de consilierii judeţeni. Mai mult, revista, în proporţie de 90 la sută din cuprins, face publicitate gratuită unor firme private şi doar a zecea parte din conţinut se ocupă de promovarea turismului judeţean şi de oferirea unor informaţii cât de cât utile operatorilor de turism. Afirm că în cei peste 20 de ani de activitate în turism, indiferent de principiile economice care au stat la
baza firmelor pe care le-am condus, am urmărit cu perseverenţă promovarea valorilor turistice şi culturale ale judeţului. Acesta este motivul pentru care mă simt ofensat de declaraţia preşedintelui Mircea Ioan Moloţ, ”, mai spune Nicolae Rad.

Un serviciu de turism era de preferat unei firme
Mai toţi operatorii de turism din Hunedoara s-ar fi aşteptat ca şefii judeţului să facă muncă de promovare a turismului local nu activităţi comerciale pe bani publici. „Această agenţie ar trebui să fie, în primul rând, una de promovarea a turismului local, să facă un pact prin care să aducă toate agenţiile la aceeaşi masă comună, să se bazeze pe schimb de experienţă. Iar legat de afirmaţia făcută de preşedintele Consiliului Judeţean prin care specifica faptul că agenţiile care lucrează pe principii economice nu pot vinde pachete în judeţ prefer să nu comentez. Cert este
că toate agenţiile de turism lucrează pe principii economice. Probabil CJ Hunedoara se bazează pe surse şi relaţii externe”, a declarat Argentina Danciu, reprezentant al Agenţiei Dan Tur Deva.
Nici cei de la Unita nu privesc cu multă încredere felul în care se implică mai marii judeţului în turism. „Această companie, indiferent de cine este patronată, ar trebui să se axeze pe promovarea obiectivelor turistice prin editarea revistei lunare proprii şi prin participarea la târguri de turism, astfel încât să atragă cât mai mulţi vizitatori în judeţ”, susţin reprezentanţii Agenţiei Unita Turism Deva. Potrivit operatorilor de turism din judeţ, promovarea obiectivelor turistice se putea face cu un serviciu de specialitate din cadrul Consiliului Judeţean fără să fie nevoie de o firmă pentru acest lucru.

„Vom lua atitudine, eventual vom apela la ANAT”

„Această agenţie o văd ca pe un punct de informare şi pentru că funcţionează pe bani publici, asta
şi trebuie să fie. Eu, ca agenţie, promovez turismul în judeţ, însă, de multe ori, infrastructura ne
creează dificultăţi. Numărul hunedorenilor care apelează la noi pentru destinaţii turistice locale este mic. Am avut, ce-i drept, şi câteva solicitări, dar pentru staţiuni balneoclimaterice.
În concluzie, menirea Companiei de Turism a Consiliului Judeţean trebuie să fie una de promovare. Altfel, nu îi văd rostul. Dacă şi această Companie face la fel ca Agenţia de Turism a
Văii Jiului, vom lua atitudine, eventual vom apela la ANAT”, aafirmat directorul agenţiei Nexus
Travel Deva, Zenaida Moşnean.
Marcel Bot

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu