Drumul Naţional 76 (DN 76) devine pe zi ce trece un adevărat poligon de încercare pentru conducătorii auto. Pericolele pândesc la tot pasul, nelipsitelor gropi din asfalt, ajunse acum la statutul de cratere, adăugându-li-se alunecări de teren sau surpări de versanţi. Până când vor începe lucrările de reabilitare, trâmbiţate de mai mulţi ani, constructorii s-ar putea să nu mai aibă ce reabilita.
Astfel, pornind de la Deva, primele posibile „ambuscade” ar putea să apară dincolo de Fornădia, unde versanţii au alunecat peste drum. Pământ, bolovani şi copaci se surpă în permanenţă de pe coasta dealului, oprindu-se chiar pe carosabil. Mai departe, aproape de centrul comunei Vălişoara, înainte de a ajunge în dreptul Primăriei, drumul este afectat de o mai veche alunecare de teren care se cască precum un hău spre adâncul văii aflată mai jos cu vreo 15 metri. După încă trei kilometri, înainte de vârful de la Dealul Mare, de astă dată pe cealaltă parte a drumului, pământul „a luat-o la vale” antrenând atât parapeţii de pe margine, cât şi părţi din carosabil. Pericolele majore sunt suplimentate prin mulţimea de gropi sau „onduleuri” ale asfaltului sau de sectoarele în care parapeţii au fost rupţi în urma unor evenimente rutiere. Aceste din urmă zone au fost „completate” de drumari prin benzi reflectorizante, smulse la rândul lor de un vânticel ceva mai învolburat.
Drumul naţional dintre Deva şi Oradea măsoară 184 de kilometri, iar planul de reabilitare prevede împărţirea lui în cinci tronsoane. Lucrarea de reabilitare a porţiunii dintre Şoimuş şi Baia de Criş, în lungime de 40 de kilometri a fost adjudecată de un consorţiu format din patru firme pentru suma de 85.763.108,12 lei, fără TVA. Proiectul prevede că lucrările se vor desfăşura pe o perioadă de doi ani, iar finanţarea este asigurată printr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi de la bugetul de stat. Lucrările ar putea începe la jumătatea acestui an.
Cătălin Rişcuţa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu