luni, 26 aprilie 2010

Faţa nevăzută a Daciei


Istoria Dacia s-a scris începând cu anul 1966, iar amprenta ei se vede şi astăzi pe străzile din România. Însă cele mai multe prototipuri, cu care fabrica din Piteşt a încercat să schimbe ceva la vechea marcă au rămas doar desenate în arhive sau produse în serii foarte mici. Câteva dintre conceptele perioadei comuniste sunt din nou în atenţia Dacia, de această dată coordonată de Renault.
1980 – Dacia 500 sau binecunoscutul Lăstun 
În anul 1980 a apărut modelul Dacia 500 cunoscut şi sub numele de Lăstun. Producţia a avut loc la fostele uzine Tehnometal din Timişoara, devenită ulterior Întreprinderea de Autoturisme Timişoara. Conceptul iniţial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 4 persoane, cu un consum mic de pana la 3 litri/100km şi o viteză maximă de 70 km/h. Primul motor avea 2 cilindri, 499 cc, 22,5 CP şi un consum de 3,3 l/100 km, conform Dacia Club. Viteza maximă era de 106 km/h. Caroseria era de tip coach, cu 2 uşi, fabricată din răşini sintetice rezistente la coroziune. Lăstun-ul a fost produs într-un numar mic iar din cauza calităţii slabe producţia acestuia a încetat după 1989.
Dacia Nova MPV 
Automobilul furgonetă a fost creat prin transformarea modelului Dacia Nova.
Dacia 1308 Jumbo 
Dacia 1308 Jumbo a fost prezentată ca un model bazat pe furgoneta 1304, fiind carosat după modelul vehiculelor de vacanţă, gen Matra Rancho sau Renault Express.
Dacia Convertible 
Incredibil sau nu, Dacia a avut în trecutul ei un model decapotabil. Dacia Convertible a fost un proiect al celor de la UAMT Oradea. A fost proiectată şi omologată pentru a fi introdusă în producţie de serie mica la această uzină.
1975 - Dacia Hippy sau Dacia Estafette
În anul 1975 apare Dacia Estafette (sau D6), prima furgonetă produsă vreodată de Automobile Dacia, fiind o replică a modelului francez cu acelaşi nume, Renault Estafette. A fost produsă între 1975 şi 1978 fiind realizate 842 de bucăţi.
Dacia Funeral 
Automobilul a fost produs în 1982 şi deservea exclusiv serviciile funerale.
Dacia limuzină 
Modelul a fost realizat spre sfârşitul anilor 1980, şi este de fapt un Break alungit, cu 7 locuri, produs în numai cinci exemplare.
Dacia MD87 
MD87 este un prototip realizat în anul 1987 ce dispunea un motor central şi ulterior faruri escamontabile, destinat iubitorilor de maşini sport.
Dacia Mini
Dacia Mini a fost un prototip, realizat în anul 1980, a unei maşini economice, născută din transformarea modelului Dacia 1310. Putea deveni hatchback, pick-up sau decapotabilă cu efort minim. Conceptul Daciei Mini este reluat de producătorul din Piteşti existând deja un prototip care va fi probabil lansat în producţia de serie pa parcursul anului 2011.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu