miercuri, 14 aprilie 2010

Din nou cu găleata de apă în mână

Lipsa apei potabile din Deva, Hunedoara şi celelalte localităţi deservite de conducta magistrală a Apaprod a provocat multe probleme proprietarilor de unităţi de alimentaţie publică, hoteluri sau cabinete medicale. În cele mai multe baruri şi restaurante s-a folosit veselă de unică folosinţă iar toaletele au fost închise. Medicii au fost nevoiţi să îşi reprogrameze pacienţii, iar hotelurile din Deva şi-au primit oaspeţii cu găleţi de apă în toaletele din camere.Întreaga zi de marţi, 13 aprilie (sic!) firmele din judeţ au fost nevoite să îşi restrângă activităţile, din cauza lipsei de apă potabilă.
Fără toalete în localurile publice 
Majoritatea localurilor din Deva şi-au făcut rezerve de apă pentru a putea asigura o minimă igienă, dar pe uşile toaletelor au preferat să pună afişe cu inscripţia „Defect”. „Situaţia e grea acum. Toaletele cu siguranţă vor fi închise. Rezervele de apă pe care le avem, vor ajunge pentru azi, dar în cazul în care nici mâine nu va fi apă va trebui sa închidem sau să cumpăram apă plată ca să putem spăla vasele şi pizzeria să funcţioneze normal”, a afirmat Valeria Zelea, barmana pizzeriei Santa Lucia din Deva.
O zi cu igiena la minim 
Majoritatea patiseriilor au fost în situaţia de a-şi restrânge la maximum activitatea sau de a nu funcţiona ieri. „Anul trecut a fost aceiaşi situaţie. S-a luat apa pentru câteva zile şi a trebuit să închid lacătul pe uşa patiseriei. Cuptoarele funcţionează cu apă, igienizarea nu se poate face corespunzător şi să nu mai vorbim de faptul că nu putem să ne onorăm comenzile. Cu siguranţă este încă o metodă prin care ne ajută Apaprodul să pierdem din veniturile şi aşa mici”, a afirmat patiserul Florica Marinescu, de la SC Codrina Serv SRL. Alţi patroni de patiserii au fost mai prevăzători, dar dacă problema nu se remediază astăzi vor avea şi ei probleme. „Noroc că produsele noastre sunt congelate şi nu avem nevoie de prea multă apa ca să ne desfăşuram activitatea. Pentru igiena cuptoarelor şi a tăvilor, am făcut rezerve de apă, ca să ne ajungă până mâine”, a spus Alina Gheli, o vânzătoare de produse Fornetti.
Sănătatea aşteaptă apa 
Cabinetele stomatologice şi-au reprogramat pacienţii. „Astăzi am venit la cabinet, dar ca să reprogramez pacienţi. Nu se poate lucra fără o igienă strictă într-un cabinet stomatologic. Este anormal să se ia apa pe timp de zi. Cei de la Apaprod ar trebui să rezolve avariile pe timpul nopţii, iar ziua când toată lumea este activă, să dea drumul sistemului de alimentare cu apa” a afirmat Luminiţa Ciucu, doctor stomatolog. Nici saloanele de cosmetică nu au putut funcţiona fără apă curentă. „Cu siguranţa încă o zi pierdută! Am venit la serviciu ca să nu stăm acasă azi. Activitatea salonului cosmetic astăzi este oprită, dar facturile de întreţinere a locaţiei vor veni la fel, fără nici o zi în minus pentru că noi nu am avut apă”, a spus cosmeticiana Anca Baboi.
La hotel, cu găleata după uşă 
Principalele hoteluri din Deva, au funcţionat şi au rezolvat problema apei într-un mod foarte original. „N-ar fi o problemă dacă apa ar fi luată doar pentru o zi în Hotelul Sarmis deoarece aici avem rezervor cu 6.000 de litri de apă, special pentru astfel de situaţii. Mai grav este la Hotel Deva, unde nu am reuşit încă să instalăm un astfel de rezervor. Pentru restaurant, bucătăresele au pus deoparte câteva recipiente cu apă, dar clienţii care sunt sau se vor caza, vor primi şi o găleată cu apă, ca să o folosească la toalete. Dacă rezervele făcute la Hotel Deva nu vor fi suficiente, vom fi nevoiţi să folosim din rezerva de apă a hotelului Sarmis. Vom umple bidoane şi ne vom plimba dintr-o parte în alta...”, a afirmat revoltat Viorel Cernă, directorul celor două hoteluri.
Autorităţile sanitare o scaldă pe uscat
În condiţiile în care lipsa apei creează evidente probleme legate de igienă, una dintre acestea fiind funcţionarea unităţilor de alimentaţie publică o zi întreagă cu toaletele închise, autorităţile sanitare aruncă pisica moartă dintr-o curte în celeilalte. Direcţia de Sănătate Publică (D.S.P.) s-a divizat. Departamentul de Control în Sănătate (D.C.S), care are atribuţia de a constata şi sancţiona neregulile din teren şi Direcţia de Sănătate Publică şi Programe (D.S.P.P.) care aduce la cunoştinţa populaţiei regulile de igienă care se impun in alimentaţia publică. „Din păcate departamentul meu nu este în măsură să facă verificări printre comercianţi. Este o problemă într-adevăr, dar ar fi una şi mai mare dacă nu s-ar rezolva avariile de la reţeaua de distribuţie a apei potabile. Noi monitorizăm calitatea apei, dar colegii de la Departamentul de Control în Sănătate, au autoritatea de a face controale şi de a sancţiona firmele care nu se supun regulilor de igienă impuse în caz de sistare a apei”, a afirmat Cecilia Birău. Contactată telefonic, directoarea Departamentului de Control în Sănătate Hunedoara, Valeria Andreescu, a refuzat să vorbească despre problema pe care o întâmpină hunedorenii.

Georgiana Giurgiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu