miercuri, 31 martie 2010

Povestea unui om hăituit


Într-o zi această poveste ar putea fi povestea ta, a celui care citeşti relaxat acum aceste rânduri. Atât timp cât sistemul funcţionează, viitorul tău este nesigur. Viaţa unui bărbat din Ţara Haţegului a fost desfiinţată de jocurile de interese ale unor afacerişti din sferele puterii liberale. Ladislau Bal moare cu dreptatea în mână, în timp ce aceia care terfelesc după bunul plac legea şi bunul simţ se înavuţesc de la o zi la alta. Hăituit de autorităţi, deposedat de dreptul de a-şi câştiga cinstit existenţa şi antrenat în procese fără sfârşit, Ladislau Bal a ajuns pe culmile disperării. SC Licu Bus SRL Vulcan, firmă administrată de Ladislau Bal, deţinea licenţă de transport încă din 2002 pentru două trasee din Ţara Haţegului: Haţeg – Sălaşu de Sus şi Haţeg – Nucşoara.
Totul a mers „ca pe roate” până în 2006 când pe traseele respective a început să circule în mod abuziv un alt transportator. Deşi nu deţineau licenţa de transport necesară, maşinile unei alte firme, SC Euro Tera Trans SRL Hunedoara, porneau în avans şi „culegeau” de pe traseu toţi pasagerii. Operatorul de transport cu licenţă a reacţionat făcând plângere penală împotriva ilegalistului concurent, adică împotriva administratorului Victor Farcaş. În scurt timp însă omul a constatat că lupta este inegală, în spatele firmei concurente aflându-se personalităţi aflate la conducerea judeţului.
După deviza: nu poţi tu contesta cât putem noi amenda 
Ladislau Bal povesteşte că, din momentul în care a început să îşi apere pe căi legale mica lui afacere, a fost supus la nenumărate şicane şi presiuni. Deodată, asupra lui s-au abătut o puzderie de controale din partea instituţiilor statului care au dovedit un zel ieşit din comun. Rând pe rând, lucrătorii de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), Registrul Auto Român sau Poliţie au luat la „puricat” activitatea firmei SC Licu Bus SRL Vulcan. Controalele s-au ţinut lanţ şi s-au soldat cu numeroase amenzi atât la adresa societăţii comerciale, cât şi pe numele administratorului. Multe dintre actele de constatare şi control au fost întocmite „după ureche”, astfel că majoritatea au fost desfiinţate de magistraţii instanţelor de judecată. Din nefericire, Ladislau Bal nu a putut ţine ritmul impus de zeloşii funcţionari, nu a reuşit să se apere faţă de avalanşa sancţiunilor, aşa că o parte dintre amenzi au produs efectul scontat. Încet dar sigur, afacerea transportatorului Bal s-a dus în cap în timp ce firma care i-a suflat abuziv traseele este tot mai potentă.
Cuiul lui Pepelea, ştanţat în fierăria PNL 
SC Euro Tera Trans SRL Hunedoara, firma care a început să „pirateze” din 2006 traseele obţinute legal de Ladislau Bal nu era cu totul străină de zonă. Euro Tera Trans deţinea o licenţă de transport pe traseul Subcetate – Cârnic, traseu care se suprapunea parţial pe traseele „piratate”. Acest traseu este însă unul nefiresc pentru că centrul de interes în jurul căruia gravitează toată zona este oraşul Haţeg. Pentru a putea prelua şi clienţii din Haţeg, administratorul Victor Farcaş a apelat la un tertip accesat pe filieră liberală. Pe licenţa de transport a apărut ca staţie şi oraşul Haţeg, staţie trecută cu aprobarea primarului Nicolae Timiş. Cum traseele sunt stabilite de ARR, instituţie care eliberează şi licenţele de transport, iscălitura şi „sigiliul” primarului nu aveau nici o valoare juridică, constituind chiar un abuz, fapt constatat şi de instanţele de judecată în cursul procesului care a urmat. Profitând de aprobarea „vătafilor” de plai, cursele efectuate de maşinile SC Euro Tera Trans SRL Hunedoara porneau de acum din Haţeg, fără a se mai abate pe la Subcetate şi se opreau la Nucşoara. Ca totul să devină şi mai clar, în 2008 traseele pe care avea licenţă SC Licu Bus SRL Vulcan, respectiv Haţeg – Sălaşu de Sus şi Haţeg – Nucşoara au fost desfiinţate, singurul traseu legal devenind Haţeg - Subcetate – Cârnic, un taseu nefiresc şi inventat politic.
Lungul drum al justiţiei 
Exasperat de situaţia creată, administratorul firmei SC Licu Bus SRL Vulcan, Ladislau Bal a intentat proces încă în 2007 transportatorului ilegal. Omul a câştigat în prima instanţă, la Haţeg, Victor Farcaş fiind obligat la plata unei amenzi penale de 30.000 de lei şi la daune materiale şi morale de 70.000 de lei. Recursul judecat la Deva a menţinut amenda penală, dar l-a exonerat pe administratorul SC Euro Tera Trans SRL Hunedoara de plata daunelor. Între timp, constatând încălcări flagrante ale legii, poliţiştii au întocmit, în 2008, un alt dosar penal pe numele lui Victor Farcaş iar cele două cauze au fost conexate. Părţile au declarat recurs la Curtea de Apel Alba, unde ambele acţiuni au fost admise, iar dosarul a fost trimis spre rejudecare la Haţeg. Şi aşa, după trei ani, actul de justiţie s-a întors în punctul de plecare.
„Una vorbim, alta fumăm” 
În urma reclamaţiilor lui Ladislau Bal, şeful de post din comuna Sălaşu de Sus a făcut un control oprind maşinile SC Euro Tera Trans SRL Hunedoara. Poliţistul a constatat pe teren că autobuzele acestei firme efectuează transport ilegal spre Paroş, fără a deţine licenţă de transport pe această rută. Onestitatea poliţistului comunal a fost de îndată „corectată” de şefii lui de la Deva. După o metodă „patentată” de autorităţile române, la sesizarea că firma din Hunedoara nu respectă traseul pentru care deţine licenţă, Ladislau Bal a primit răspuns de la IPJ Hunedoara că societatea de transport reclamată respectă orarul curselor efectuate.
Părerea călătorilor nu contează 
Conflictul a dovedit, în câteva rânduri, că nici legea, nici interesele călătorilor n-au fost respectate. În cadrul acţiunii judecătoreşti a rezultat că o rută de transport Subcetate – Haţeg – Cârnic este nefirească, intrarea în oraş necesitând o abatere de la traseul direct. De altfel, martorii citaţi la proces au arătat că autovehiculele de transport ale SC Euro Tera Trans SRL Hunedoara plecau întotdeauna de la Haţeg, fără a mai intra la Subcetate şi se opreau la Nucşoara sau la Paroş. Mai mulţi locuitori din Sălaşu de Sus, Paroş şi Zăvoiu au făcut reclamaţii privind modul imprudent în care conduc angajaţii firmei din Hunedoara, unii declarându-se îngrijoraţi de siguranţa copiilor trimişi la şcoală cu aceste autobuze. Ca urmare, SC Licu Bus SRL Vulcan a primit licenţă pentru a efectua transportul copiilor la şcoală. Cum aceasta nu a fost pe placul mahărilor de la judeţ care lucrează după deviza „Totul pentru mine, nimic pentru alţii”, la jumătatea acestei luni un nou control al ARR trimis să constate nereguli a confiscat plăcuţele de înmatriculare ale maşinii, punându-l pe transportator în imposibilitatea de a mai face cursele speciale cu elevii. În timp record cursa a fost preluată „cu patalama” de către firma concurentă, deşi Ladislau Bal a deschis acţiune în justiţie împotriva măsurilor abuzive ale ARR. Ladislau Bal a solicitat în mai multe rânduri să fie primit în audienţă de preşedintele Consiliului Judeţean Hunedoara, Mircea Moloţ. Acesta a refuzat însă în mod sistematic să stea de vorbă cu omul, „pasându-l” vicepreşedintelui Costel Avram. Acesta a făcut ce ştie mai bine: l-a dus cu vorba pe om fără a întreprinde nimic concret pentru rezolvarea situaţiei.
Alexandru Avram

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu