luni, 26 aprilie 2010

Manifestări culturale la Brad

Sfârşitul de săptămână s-a desfăşurat, la Brad, sub semnul culturii. Două manifestări de excepţie, programate vineri după masă, iau strâns pe iubitorii literaturii şi artei în sălile Casei de Cultură din Brad.

Al unsprezecelea volum este „Mierlă cântând”
Mai întâi a fost lansarea noului volum, cel de-al unsprezecelea, al poetului Nicolae Crepcia, unul dintre cei mai prolifici şi apreciaţi autori din generaţia actuală de literaţi zărăndeni. Trecut de pragul celor zece apariţii, poetul a devenit un adevărat senior al scrisului hunedorean şi promite să nu se oprească aici. Membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Alba – Hunedoara, Nicolae Crepcia şi-a făcut debutul literar încă în 1974. A publicat volume precum „Pe umărul lui Rimbaud”, „Între iarnă şi somn”, „Îngenuncheat în lacrimă”, „Elegii provinciale”, „Durerea ca fericire”. De astă dată autorul şi-a „botezat” cartea „Mierlă cântând”, apelând la o imagine – simbol care ilustrează necesitatea naturală de exprimare a poetului. Volumul a apărut la Editura „Gligor Haşa” cu o prefaţă a profesoarei Marioara Aslău, cea care l-a şi prezentat publicului brădean. Poemele cuprinse în carte relevă o paletă de preocupări, gânduri şi simţiri complexe, pornind de la ipostaze ale iubirii terestre la diverse aspecte ale relaţiei cu divinitatea. Remarcabile sunt poemele intitulate „Flash”, numerotate până la douăzeci, mesaje transmise cu o intensitate de necrezut, adevărate fulgere versificate. 

Expoziţie retrospectivă Petru Mihuţ la 83 de ani
Lansarea volumului lui Nicolae Crepcia a fost urmată de vernisajul unei expoziţii retrospective a pictorului Petru Mihuţ, reprezentant proeminent a şcolii de pictură naivă de la Brusturi (comuna Hălmagiu, judeţul Arad). De profesie miner, Petru Mihuţ a abordat pictura naivă în 1972. De la debut a avut mai multe expoziţii personale la Arad, Constanţa, Bucureşti, Iaşi, Deva şi Brad. Împreună cu grupul de pictori de la Brusturi participă la numeroase expoziţii colective la Arad, Bucureşti, Cluj – Napoca, Timişoara, Botoşani, Oradea şi Piteşti. Lucrările sale sunt cunoscute pe mai multe meridiane, participând cu lucrări pe simezele a numeroase expoziţii din străinătate în fosta Iugoslavie, Franţa, India, Egipt, Polonia, Ghana, Maroc, Statele Unite, Portugalia, Canada, Suedia, Austria, Belgia, Tunisia, Mexic, Germania şi Elveţia. A câştigat premii în ţară şi în lume, tablourile sale regăsindu-se şi în galerii private din străinătate. Deschiderea expoziţiei brădene a fost făcută, ca de obicei, de doctorul Sorin Costina, un fin cunoscător de artă. „Pictura naivă este cea mai grea artă din lume. Lucrez cu pensule făcute chiar de mine. Toate lucrările mele pornesc de la o temă reală. Toate ideile au la bază fapte reale din viaţa de zi cu zi. De pildă, primul meu tablou o înfăţişa pe soţia mea dând grăunţe la găini din poală. Cu picturile mele am vizitat 17 ţări”, ne spune octogenarul Petru Mihuţ. Naivitatea care răzbate din lucrările lui Petru Mihuţ nu este una disimulată, ci izvorăşte dintr-o observare ingenuă a vieţii, o bunătate ţărănească primordială şi un suflet nepervertit de trecerea timpului. Tablourile se inspiră, fără excepţie, din filonul nativ al vieţii cotidiene de la ţară, constituind, în acelaşi timp, mărturii de nepreţuit ale unei lumi de tradiţii şi obiceiuri, din ce în ce mai necunoscute. Naraţiunea „poveştilor” este „stocată” cu mijloacele ce-i stau la îndemână artistului şi redată publicului sub forma unei explozii cromatice. Nu puţine dintre lucrările expuse, deşi „naive” ca realizare, abundă de simboluri perene. Expoziţia de la Brad cuprinde peste 30 de lucrări ale lui Petru Mihuţ, la care se adaugă cele ale nepotului acestuia, Voicu Mihuţ, urmaşul şi păstrătorul tradiţiei şcolii de pictură naivă de la Brusturi. Expoziţia cu vânzare poate fi vizitată zilnic până la 30 aprilie.


Cătălin Rişcuţa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu